Koloběh narození a smrti a síla umění

3. 3. 2024

V těchto dnech po celé zemi vzpomínáme na slavnou událost 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Oslavných textů vyšlo velké množství a není k nim takřka co dodat. Proto se nabízí jako vhodný kontrapunkt téma bolesti a smrti. Ve Smetanově době byla dětská úmrtnost tak obrovská, že jen v málokteré rodině se dožily všechny děti alespoň dospělosti. Sám Smetana pocházel až z třetího manželství svého otce Františka, jehož první dvě ženy předčasně zemřely v souvislosti s četnými porody a celkovou fyzickou vyčerpaností. Jakkoliv se jednalo o všeobecně rozšířený jev, nijak to neubíralo na zármutku rodičů těchto dětí. Ani manželům Smetanovým se tato smutná událost nevyhnula. Bedřichovi s Kateřinou (rozenou Kolářovou) se v letech 1851 až 1856 narodily celkem čtyři dcery, nicméně již v roce 1855 z nich žila pouze jedna jediná - Žofie Schwarzová (1853-1902), pozdější Smetanova opatrovnice v jabkenické myslivně. Jako první zemřela v červnu 1854 druhorozená Gabriela (1852-1854), o rok později podlehla spále prvorozená Bedřiška (1851-1855) a o devět měsíců později na následky stejné nemoci skonala teprve devítiměsíční Kateřina (1855-1856).

 

Každé z těchto úmrtí zdrtilo manžele Smetanovy stejně silně, ale v případě dcery Bedřišky, kterou doma nazývali Fritzi, se Smetana domníval, že jim byl odebrán hudebně naprosto mimořádně nadaný člověk a tak ho to zasáhlo snad ještě více. Vyplývá to i z jeho deníku, do kterého si napsal: "Nic nemůže nahradit Fritzi, anděla, kterého nám smrt ukradla." Vyjádřil to vytvořením strhujícího Klavírního tria g moll, vzniklého v jednom tvůrčím vzepětí mezi 6.9.-22.11.1855. Na jeho titulní stranu napsal: "Věnováno a schválně komponováno k upomínce na geniální drahé dítě moje, v roce 1855 zemřelou Bedřišku."

 

Jako plnokrevný romantik chtěl Smetana v této dramatické, epizodicky uspořádané skladbě vyjádřit především autobiografický obsah, forma se proto naprosto osvobodila od školometských pouček a plně se podřídila zachycení autorových pocitů. Zde by mohl celý příběh končit, ale má to ještě jeden háček. Znovu a znovu musíme mít na paměti, že v umění často nefunguje přímá úměra, spojující životní události lineárně s tvorbou. Pravé umění život často předbíhá a je tomu tak i v tomto případě. Celých 87 taktů finální třetí věty tria je totiž doslova převzato ze Smetanovy Klavírní sonáty g moll, prvního rozsáhlého cyklického díla svého tehdy teprve dvaadvacetiletého autora, složeného ve štěstím zalitém roce 1846 na závěr tříletého studia v proslulé hudební škole slepého učitele Josefa Proksche. Tak. Umění někdy ví více, než vědí jeho tvůrci a jedině když svého autora přesáhne, stává se opravdovým uměním.

Zatím nebyly vloženy žádné fotky.

Další aktuality

Symfonický orchestr Českého rozhlasu nahrál kompletní symfonické dílo Bedřicha Smetany

16. 12. 2024

Půltucet prosincových koncertů

13. 12. 2024

Beseda: Hudba v rytmu ghetta

9. 12. 2024

Pražský filharmonický sbor zazpíval na Times Square

6. 12. 2024

Zapojit se

Vyplňte následující formulář a přihlaste se ke značce Rok české hudby 2024 či Smetana200. Pro svůj projekt získáte mediální podporu, logo, automatické uvedení v kalendáři Roku české hudby 2024 a na portálu Kudy z nudy.

V případě, že pořádáte festival či akci s několikadenním trváním, vložte prosím jen ty akce, které se týkají Rok české hudby či Smetana200. Pro každou akci prosíme vyplňte formulář zvlášť s relevantním popisem.

Přihlaste se přes interaktivní formulář:

Přidat reprízu

Podrobnosti

Cena (nepovinné)

Místo konání

Kontakt na pořadatele

V případě, že v seznamu nejste uvedeni, vyberte "Jiný" a vyplňte pole "Název pořadatele (jiný)".

Formulář je chráněn službou reCAPTCHA od společnosti Google.

Chystáte se zavřít formulář.

Vyplněné informace se neuloží.

Zavřít Pokračovat ve vyplňování