Rok české hudby v Národním divadle moravskoslezském
SMETANOVSKÝ OPERNÍ CYKLUS OSTRAVA 2024 nebo BALET RAPSODIE BOHEMIA
TISKOVÁ ZPRÁVA
OSTRAVA 27. února
Rok české hudby v Národním divadle moravskoslezském slavnostně začíná v sobotu 2. března. První operou Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách zahajuje divadlo v den 200. výročí Smetanova narození první blok Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024. Druhý blok se odehraje v květnu a skončí dnem 140. výročí Smetanova úmrtí (12. května). V devíti dnech tak divadlo dvakrát za sebou odehraje všech osm dokončených oper v pořadí, v jakém díla Smetana psal. Výjimkou je slavnostní Libuše – ta zazní jen 2x koncertně v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava, se sólisty a Pražským filharmonickým sborem.
Kromě kompletu Smetanových dokončených oper divadlo už nyní zve na novinky zařazené do dramaturgie opery i baletu k poctě českým skladatelům a Roku české hudby. Balet NDM zkouší pro dubnovou premiéru inscenaci tří děl mladých choreografů na hudbu českých skladatelů s názvem Rapsodie Bohemia a v červnu se ostravské publikum dočká nové inscenace Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. V říjnu pak uvede opera v premiéře a v režii Ondřeje Havelky dílo Pavla Haase Šarlatán.
V sobotu 2. března diváci uvidí v rámci cyklu první ze Smetanových oper – Branibory v Čechách. „Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 systematicky připravujeme už od roku 2014, kdy jsme nastudovali s tehdejším hudebním ředitelem opery Robertem Jindrou poslední dokončenou operu – Čertovu stěnu. Tu jsme v obnovené premiéře s obměněným obsazením a v novém hudebním nastudování současného hudebního ředitele opery Marka Šedivého uvedli v půlce prosince,“ připomíná ředitel NDM a zároveň režisér Jiří Nekvasil s tím, že poslední obnovenou premiérou a završením příprav cyklu byli koncem února právě Braniboři v Čechách.
„K velké škodě pro diváky i pro interprety se Smetanovy opery z repertoáru našich operních domů v posledních 30 letech téměř vytratily. Smetana přitom otevřel dveře hudbě 20. století, což mu ale v jeho době zasloužené uznání nepřineslo. Proto jsem přesvědčen, že právě nyní je ta správná chvíle představit Smetanu světu jako progresivního skladatele,“ říká Jiří Nekvasil. „Všech 8 dokončených oper Bedřicha Smetany jsou díla zralá. Každé je v podstatě jiné, jako by skladatel zkoušel výrazové možnosti operního žánru a otevíral tím dveře i svým následovníkům. Je to velká výzva pro současné interprety, sólisty, hudebníky i inscenátory. Stavíme vedle sebe v našem divadle všechny jeho dokončené opery a od soboty 2. března nabídneme zážitek, srovnání. Spolu se zahájením prvního bloku cyklu vydáme knižně všechna libreta s anglickým významovým překladem,“ shrnul Jiří Nekvasil s tím, že za 10 let příprav cyklu v téměř šesti desítkách smetanovských rolí v Ostravě debutovalo více než 70 operních sólistů a první zkušenost se Smetanovými operami má 8 dirigentů (někteří i ve dvou či třech operách).
Smetanovy opery budou takto v blocích uvedeny v Ostravě nadlouho naposledy. „S koncem této sezóny opustí repertoár operního souboru Dvě vdovy, Čertova stěna a Dalibor. Braniboři v Čechách a Tajemství pak s koncem roku 2024. Se třemi operami jedeme hostovat v červnu na festival do Litomyšle a v lednu 2025 do Plzně. Stálicí u nás zůstane Prodaná nevěsta a v dalších sezónách se opět vrátíme k Hubičce,“ připomíná Jiří Nekvasil jedinečnou možnost vidět letos naposledy všech osm.
Opera NDM nastuduje k Roku české hudby ještě jednu „kultovní“ českou operu a také poslední z řady oper ve volném cyklu Opery terezínských skladatelů. Po letech se NDM vrátí k Příhodám lišky Bystroušky Leoše Janáčka. Režii soubor svěřil zkušenému izraelskému choreografovi Itziku Galilimu. Premiéra v hudebním nastudování hudebního ředitele opery NDM Marka Šedivého bude 6. června a Itzik Galili už zahájil v únoru zkoušky se souborem baletu NDM, vrátí se pak k dalším během dubna. 10. října bude mít v Ostravě premiéru dílo skladatele Pavla Haase s názvem Šarlatán – operu nazkouší Ondřej Havelka s dirigentem Jiřím Habartem. Pavel Haas zahynul v Osvětimi, prošel táborem v Terezíně a NDM touto operou zakončí volný cyklus Opery terezínských skladatelů. Dílo bude uvedeno na podzim v Brně v rámci festivalu Janáček Brno.
Balet NDM oslovil tři choreografy narozené v 80. letech 20. století a prostřednictvím tance nabídne od 11. dubna působivou fúzi hudebních stylů 20. století jako poctu čtyřem českým skladatelům. Američan Justin Peck (nar. 1987), držitel Ceny Tony a choreograf, který spolupracuje i na filmech Stevena Spielberga nebo Sofie Coppolové, nastuduje u nás v české premiéře svou choreografii z roku 2015 s názvem Heatscape na hudbu Bohuslava Martinů. „Další dvě díla uvidí diváci ve světových premiérách a tvoří je pro nás dvě výrazné osobnosti české taneční scény Jana Burkiewiczová (nar. 1982) a Viktor Konvalinka (nar. 1985),“ přibližuje šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová. Jana Burkiewiczová nazkouší se členy baletu scénickou báseň Ikarie a inspirovala se především hudbou světoznámého skladatele filmové hudby Zdeňka Lišky k české sci-fi Ikarie XB 1 z roku 1963. „Vycházím zejména z mytologického smyslu slova, kde Ikárie je místo plné radosti, štěstí a harmonie. „Choreograf Viktor Konvalinka slibuje hravost a humor. Zakladatel skupiny DEKKADANCERS, bývalý první sólista Baletu ND v Praze a držitel Ceny Thálie, připraví své dílo s názvem Úhel pohledu na hudbu Jaroslava Ježka, Bohuslava Martinů a Erwina Schulhoffa. Jsme potěšeni, že o vstupenky na baletní novinku je už nyní mezi diváky velký zájem,“ uzavřela šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.
Realizaci projektů k Roku české hudby v Národním divadle moravskoslezském finančně výrazně podpořili město Ostrava a Ministerstvo kultury ČR.
Roku české hudby se budou věnovat také červnové Dny nové opery Ostrava (NODO). Už sedmé bienále spolupořádá NDM s Centrem nové hudby Ostrava. Opery dvou současných autorů Haštala Hapky a Františka Chaloupky vznikají na zakázku a budou mít v červnu světové premiéry také jako pocta Roku české hudby.